W trzech kapeluszach znajdują się nazwiska uczniów klas pierwszych. Do każdej konkurencji losujemy kartki z nazwiskami uczniów. Wylosowani uczniowie biorą udział w zabawie tylko w jednej konkurencji. Każda konkurencja kończy się przyznaniem od 1 do 3 punktów dla każdej klasy.
Najlepsza klasa otrzymuje na koniec certyfikat, który zwalnia ją z odpowiedzi ustnych , kartkówek i sprawdzianów w następny dzień po otrzęsinach. Aktualna punktację przedstawiamy na tablicy.
Imprezę prowadzą dwie osoby: Natalia i Kasia
N: Witam wszystkich tu obecnych , a szczególnie pierwszoklasistów, ponieważ właśnie Wy jesteście dzisiaj głównymi bohaterami naszej imprezy. K: Otrzęsiny, to stary, sięgający „niepamiętnych” już czasów zwyczaj, panujący w szkołach. Otrzęsiny odbywają się raz w roku w najmniej oczekiwanym przez pierwszaków momencie. N: Warto jeszcze dodać, że zazwyczaj otrząsanie jest popularne głównie w szkołach średnich i wyższych uczelniach, gdyż tam pierwszaki są już na tyle dojrzałe i gotowe, by bez większego szoku przeżyć to mrożące krew w żyłach wydarzenie. K: Być może się mylimy, ale mamy nadzieję, że Wasza dojrzałość jest dziś wystarczająca aby przyjąć Was w poczet uczniów naszej szkoły. Sprawdzimy wszystkie wasze zmysły. N: Za chwilę wszystko się wyjaśni. Cierpliwości. Otrzęsiny przygotowali dla was trzecioklasiści – o nikim nie zapomnimy, różne będą tylko próby jakim Was poddamy. Nad poprawnością punktacji czuwać będzie jury w składzie: Zapraszamy do wspólnej zabawy!
K: W trzech kapeluszach znajdują się nazwiska uczniów klas pierwszych. Do każdej konkurencji losujemy kartki z nazwiskami uczniów. Wylosowani uczniowie biorą udział w zabawie tylko w jednej konkurencji. Każda konkurencja kończy się przyznaniem od 1 do 3 punktów dla każdej klasy.
Najlepsza klasa otrzyma niesamowitą nagrodę. Naprawdę warto pokazać się z najlepszej strony. Aktualna punktację przedstawiamy na tablicy.
KONKURENCJA 1 (9 osób) K: Tak więc zaczynamy – zapraszamy na scenę po trzy osoby z każdej klasy. [losowanie] Zostaniecie poddani próbie wciągnięcia do szkoły przez starszych kolegów. Będziemy mierzyli czas w jakim to nastąpi. [Każda trójka pierwszaków jest wciągana przez grupę 3 chłopaków z starszej klasy. Wciągniecie nastąpi gdy przekroczona zostanie jakaś lina, po drugiej stronie liny stoi ktoś z napisem GIMNAZJUM. Im szybciej dadzą się wciągnąć tym więcej punktów dostają ale dowiadują się o tym po wszystkim] N: Najszybciej dała się wciągnąć do szkoły klasa ....... i za osiągniętą dojrzałość szkolną otrzymuje ona 3 punkty. Kolejne klasy to .............. otrzymują one odpowiednio 2 i 1 pkt. Siłaczom należą się brawa.
KONKURENCJA 2 (6 osób) K: Teraz czas na następną konkurencję, w której sprawdzimy wasz smak. Zapraszamy po dwie osoby z każdej klasy. [losowanie] N: Wasze zadanie będzie polegało na podaniu nazw tajemniczych mikstur, które Wam podamy do degustacji. Spróbujecie zawartości kubka. [dziewczyny(mają zawiązane oczy) biorą kubki, próbują i zapisują na kartkach ich skład chemiczny, prowadzące punktują klasy] K: Punktacja tej konkurencji przedstawia się następująco: ................................
KONKURENCJA 3 (9 osób) N: Teraz czas na kolejnych śmiałków. Teraz sprawdzimy wasz kolejny zmysł, który już troszkę znamy z przerwy, tj. głos. Kto się nie boi? Zapraszamy po trzy osoby z każdej klasy. [Losowanie. Dorota podaje każdej grupie kawałki gazet] K: Każda trzyosobowa grupa z klasy będzie śpiewała teksty z gazety. Macie kilka chwil na przygotowanie melodii i poćwiczenie. My w tym czasie przeprowadzimy kolejną konkurencję i za chwilę oddamy wam głos. (przygotowują się z boku) N:
KONKURENCJA 4 (6 osób) N: Prosimy do nas kolejnych 6 ochotników (po 2 z klasy). Teraz pochwalicie się swą wiedzą. Każdego z Was prosimy o wylosowanie jednej z kartek. Następnie kolejno będziecie odpowiadali na pytania z zakresu „Czy znasz swoich nauczycieli?” [zadajemy pytania] K: Brawa dla wszystkich uczestników. Punktacja tej konkurencji przedstawia się następująco: ...... .
Wracamy teraz do przygotowujących się śpiewaków. Zapraszamy.(śpiewają) Najlepszymi gazetowymi śpiewakami została klasa ................... (3 pkt.) a pozostałe miejsca to ..........
KONKURENCJA 5 (6 osób) K: Zapraszamy po 2 osoby z każdej klasy. [losowanie] Sprawdzimy, czy znacie już starszych kolegów z klas starszych. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy jakie musicie poznać w tej szkole. Proszę o wylosowanie kartek. [Uczestnicy losują kartki z przezwiskami. Na ławce leżą kartki z nazwiskami – jest ich 2 razy więcej niż przezwisk. Uczestnicy podchodzą do ławki i wybierają odpowiednie nazwiska] N: Proszę pierwszą klasę o przedstawienie otrzymanych par. [uczniowie czytają nazwisko i dopasowane do niego przezwisko] Proszę następną klasę o przedstawienie otrzymanych par itd. K: Wyniki tej konkurencji przedstawiają się następująco: ..................
Konkurencja 6 (6 osób) N: Zapraszamy znowu po dwie osoby z każdej klasy. Teraz nadszedł czas na sprawdzenie kolejnego zmysłu jakże ważnego, jakim jest słuch. [losowanie) Wybierają kolejność wystąpienia. slalom( jedna osoba podpowiada drugiej, która ma zasłonite oczy, jak powinna przejść tor przeszkód) Okazuje się, że z tym zmysłem macie trochę problemów. Pracujcie nad tym. Wyniki są następujące:
KONKURENCJA 7 (6 OSÓB) D: Losujemy kolejne 6 osób, które zaprezentują nam swą wiedzę, tym razem na temat swojej klasy. (losują pytania i odpowiadają) W tej konkurencji wyniki są następujące:
KONKURENCJA 8 (6 osób) D: W ostatniej konkurencji chcemy sprawdzić ostrość waszych pazurków. Zapraszamy po 2 osoby z klasy. (losujemy) ( tańczą z balonami) W tej konkurencji najlepsza okazała się klasa.......
PODSUMOWANIE KONKURENCJI KLAS PIERWSZYCH K: Klasa która wygrała nagrodę to klasa pierwsza ....... N: Waszą nagrodą jest ten oto certyfikat, który zwolni Was z obowiązku ustnych odpowiedzi, sprawdzianów i kartkówek w dniu jutrzejszym.
K: Poprzez przeprowadzone próby udowodniliście, że zasługujecie na to by stać się członkami naszej szkolnej społeczności. Od tego momentu jesteście pełnoprawnymi uczniami Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kotlinie. Wszystkim należą się ogromne brawa. Teraz zapraszamy na dyskotekę.
Opracowała: Małgorzata Trybek |